Test av bildeling: Bilkollektivet vs Hertz Bilpool

bildelingBildeling forbindes ofte med urbane mennesker bosatt sentralt og uten barn. Utgangspunktet mitt er litt mer utfordrende. Med to barn som er med på ulike aktiviteter, hytte på fjellet (Sjusjøen), bosatt i Groruddalen (Haugerud) og med stor interesse for sykling så trenger jeg bil av og til. Spørsmålet er om jeg trenger det så ofte at det er mer lønnsomt med egen bil enn alternativene? Jeg vet ikke, men har bestemt meg for å teste ut alternativene ett år før jeg eventuelt kjøper meg ny bil.

Det siste drøye halvåret har jeg benyttet begge de to store aktørene i Oslo; Bilkollektivet og Hertz Bilpool, for å dekke mitt behov for bil. Før jeg startet mitt lille private forsøk lette jeg etter informasjon. Jeg fant ingen informasjon om hvordan bildeling kan fungere for helt ordinære familier utenfor Oslo sentrum. Ønsker derfor å dele noen av mine erfaringer med andre.

Jeg har stor tru på markedet når det gjelder å utvikle tjenester og tilbud. Idealisme er bra og kan bidra til at gode løsninger kommer i gang, men løsningene får ikke noen stor utbredelse før kommersielle aktører finner det lønnsomt. Det er derfor spennende når de to tjenestene jeg har brukt er ytterpunkter i så måte. Bilkollektivet krever medlemskap og bruken er i stor grad basert på at brukerne selv gjør en god del og samtidig passer litt på hverandre – litt dugnad! Hertz Bilpool er det andre ytterpunktet, basert helt på en kommersiell tilnærming der bruken skal være enklest mulig.

Tilgjengelighet er helt sentralt om bildeling skal funke. Jeg bruker sykkel når jeg skal hente bil. Det går greit å sykle 2 kilometer, men det går ikke greit med mye mer. Helt grunnleggende for mitt forsøk er derfor at Bilkollektivet har bil på Hellerud og Hertz Bilpool på Trosterud. Jeg bor midt i mellom. Bilkollektivet utvider stadig. De har nå en god bil plassert rett ved Haugerud T-bane, noe som gir en betydelig bedre løsning for meg.

Bildeling har hittil vært et fullgodt alternativ til egen bil for meg. Under kan dere se noen av vurderingene jeg har gjort. For øvrig er det å sammenligne priser mellom de to omtrent like vanskelig som å sammenligne priser for drosje! Bildeling funker godt når jeg har behov og ypperlig til lange weekender. Jeg synes imidlertid leie over lengre perioder blir uforholdsmessig dyrt. Bildeling i tre uker i sommerferien ble en relativt dyr affære. Jeg undersøker nå ordinær billeie til juleferien og det ser ut som om dette kan blir en del rimeligere.

Oppsummering:

Etter drøyt et halvt års erfaring med bildeling kan jeg si at det funker veldig greit med bildeling. Jeg klarer imidlertid ikke å vurdere hvem av de to store som gir meg mest. De er gode på hvert sitt felt og utfyller hverandre fremfor å være konkurrenter. Hertz er ypperlig for den som bare vil hente bilen og levere den uten noe mer dill! Bilkollektivet er best for den som ønsker et bredt utvalg og ikke har noe imot å vaske bilen for å få litt lavere priser.

Jeg kommer til å fortsette mitt eget lille forsøk. Forsøket blir utvidet med ordinær billeie i lengre ferier. Det har også kommet en del privatbaserte bildelingstjenester som jeg også vil sjekke ut det neste halve året.

Har dere synspunkt og kommentarer så er jeg veldig takknemlig.

 

 

One thought on “Test av bildeling: Bilkollektivet vs Hertz Bilpool”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *